Call us at 02141238
    لوگو پنل پیامکی نیازپرداز
    02141238تماس با ما نیازپرداز
    مقاله

    تفاوت بازاریابی دهان به دهان با بازاریابی پیامکی چیست؟

    بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی پیامکی هر دو روشهای مختلف بازاریابی هستند. اما امروزه بازاریابی پیامکی نسبت به بازاریابی دهان به دهان توانسته جایگاه ویژه ایی را در میان مدیران کسب و کار پیدا کرده است.
    نیازپرداز
    1403/03/16

    753 نفر

    در دنیای نوین تکنولوژی دست هر فردی یک گوشی سامسونگ یا اپل را می‌توانید ببینید. حتی نوجوانان و یا دانش آموزان نیز برای خود یک گوشی دارند. به همین منظور بسیاری از صاحبان کسب و کار به آسانی و بدون صرف هزینه‌های گزاف، برای معرفی برند، محصولات و خدمات خود از بازاریابی پیامکی استفاده می‌کنند. در گذشته صاحبان کسب و کار برای اینکه بتوانند محصولات و خدمات خود را به مصرف کننده نهایی برسانند، از بازاریابی دهان به دهان استفاه میکردند.

    اما مهمترین تفاوت بازاریابی دهان به دهان با بازاریابی پیامکی چیست؟ در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مهمترین تفاوتهای بین بازاریابی دهان به دهان با بازاریابی پیامکی بپردازیم. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

    بازاریابی دهان به دهان چیست؟

    بازاریابی دهان به دهان چیست؟

    بازاریابی دهان به دهان یکی از روش‌های بازاریابی است که بسیاری از کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند! این روش بازاریابی زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران یک برند یا مصرف‌کنندگان یک محصول خاص در مورد آن صحبت می‌کنند. همان‌طور که از نامش پیداست، بازاریابی دهان به دهان زمانی اتفاق می‌افتد که افراد با صحبت کردن در مورد یک برند در حال انتقال حس خود در مورد آن برند یا محصول هستند.

    بازاریابی دهان به دهان فقط برای کسب‌وکارها اتفاق نمی‌افتد! بلکه در یک جمع ممکن است در مورد یک شخص خاص صحبت شود. در این صورت ممکن است اعتبار و جایگاه آن فرد بهبود پیدا کند. البته برعکس آن هم امکان‌پذیر است! ممکن است در مورد آن فرد، شرکت یا برند یک نکته منفی میان افراد مختلف جامعه منتقل شود که در نهایت منجر به تخریب آن می‌شود. پس این روش بازاریابی همیشه سازنده نیست، بلکه گاهی هم ممکن است مخرب باشد که بستگی به خود برند و رقیبان آن دارد.

    مزایای استفاده از بازاریابی دهان به دهان چیست؟

    اگر قصد استفاده از بازاریابی دهان به دهان را دارید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید از آن استفاده کنید؟ در واقع کسب‌وکارها با توجه به این که روش‌های مختلف بازاریابی نظیر بازاریابی پیامکی وجود دارد، می‌خواند بدانند که چرا باید از این روش بازاریابی استفاده کنند. در این بخش از مقاله قصد داریم مهم‌ترین مزایای استفاده از بازاریابی دهان به دهان را بررسی کنیم تا ببینید که استفاده از این شیوه ارزشش را دارد یا نه.

    مزایای استفاده از بازاریابی دهان به دهان چیست؟

    • اعتبار بالا

    اگر به زندگی روزمره خود دقت کنید، کمتر به تبلیغات توجه می‌کنید تا چیزی که مردم می‌گویند! در واقع سخن مردم در جامعه از جایگاه بالاتری برخوردار است تا زمانی که یک برند تبلیغ کسب‌وکارش را کند. بنابراین اولین و مهم‌ترین مزیت بازاریابی دهان به دهان اعتبار بسیار بالای آن است. حتی اگر حرفی به غلط در میان افراد مختلف جامعه گسترش پیدا کند، بسیاری از افراد آن را باور می‌کنند. بسیاری از کسب‌وکارها با توجه به این که بازاریابی دهان به دهان اعتبار زیادی در میان افراد مختلف دارد، سعی می‌کنند یکی از ویژگی‌های مثبت برند خود را در میان کاربران رواج دهند.

    • هزینه پایین

    هزینه بازاریابی دهان به دهان پایین است! چرا که نیازی نیست شما کاری انجام دهید. کافی است مردم از شما صحبت کنند و صحبت کردن مردم از شما، هزینه‌ای برایتان نخواهد داشت. البته این کار ساده هم نیست و باید استراتژی خاصی داشته باشید. برخی از برندها سابقه فعالیت طولانی دارند و بازاریابی دهان به دهان در آن‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن صورت می‌گیرد. در میان برندهای نوپا این اتفاق کمی سخت‌تر است و کاربران کمتری حاضر می‌شوند از برندی که تازه‌کار است، صحبت کنند. مگر آن که ارزش افزونه خاصی ارائه کنید که واقعاً برای کاربران ارزشمند و شگفت‌انگیز باشد.

    معایب بازاریابی دهان به دهان چیست؟

    شاید فکر کنید که بازاریابی دهان به دهان تماماً مزیت است! این در حالی است که این روش بازاریابی هم مانند سایر روش‌ها نظیر بازاریابی پیامکی معایب خاص خود را هم دارد. چند مورد از مهم‌ترین معایب بازاریابی دهان به دهان را در این بخش از مقاله بررسی می‌کنیم.

    • عدم کنترل

    اولین و مهم‌ترین عیب بازاریابی دهان به دهان عدم کنترل آن است! در واقع حرفی که در میان بخشی از جامعه گسترش پیدا می‌کند، قابل کنترل نیست. فرقی هم نمی‌کند که آن حرف ویژگی مثبت یک برند یا شخص باشد یا ویژگی منفی آن. در هر صورت قابلیت کنترل ندارد و در مدت زمانی که آن حرف میان مردم منتقل می‌شود، نمی‌توانید آن را کنترل کنید. مگر آن که افراد مختلف جامعه آن را فراموش کنند و سرعت انتقال آن کاهش پیدا کند. در نهایت پس از مدتی فراموش می‌شود و کمتر در میان مردم انتقال پیدا می‌کند.

    • سرعت انتقال پایین

    عیب دیگر بازاریابی دهان به دهان سرعت انتقال پایین آن است! در بسیاری از روش‌های بازاریابی کافی است تبلیغاتی خود را ارائه کنید تا در کمترین زمان ممکن هزاران نفر آن را ببینند. برای مثال در بازاریابی پیامکی، فقط با انتخاب لیست شماره‌های کاربران و ارسال پیامک، در کمتر از چند دقیقه به دست هزاران نفر می‌رسد. در همان دقایق اول تعداد زیادی از کاربران پیامک ارسال شده را مشاهده می‌کنند. در حالی که بازاریابی پیامکی معمولاً با سرعت پایینی انتقال پیدا می‌کند و برای بازه زمانی خیلی کوتاه گزینه مناسبی نیست.

    • بدون قابلیت اندازه‌گیری

    بازاریابی دهان به دهان قابلیت اندازه‌گیری ندارد! در واقع شما نمی‌توانید بررسی کنید که چند نفر پیام شما را دریافت کرده‌اند. حتی اگر بازاریابی دهان به دهان با سرعت بالایی در میان افراد منتقل شود، باز هم نمی‌توانید میزان تاثیرگذاری آن را متوجه شوید. در چنین شرایطی ببینید که کدام کانال توانسته به بازاریابی دهان به دهان شما بیشترین کمک را کند. در نهایت، نمی‌توانید کانال‌های خود را در این مورد بهبود ببخشید و نتیجه عالی بگیرید. می‌توان گفت در بازاریابی دهان به دهان باید شانس به شما رو کند تا بهترین نتیجه را بگیرید.

    بازاریابی پیامکی چیست؟

    بازاریابی پیامکی مانند بازاریابی دهان به دهان یکی از روش‌های بازاریابی پراستفاده در کسب‌وکارهای مختلف است. این روش بازاریابی مبتنی بر پیامک است که کسب‌وکارها با کمک پیامک، پیام خود را به مخاطبان هدف می‌رسانند. برای بازاریابی پیامکی به پنل پیامک نیاز دارید تا بتوانید پیامک‌های خود را به دست مخاطبان هدف برسانید.

    بازاریابی پیامکی چیست و چه کاربردی دارد؟

    البته این مسئله را هم باید درنظر داشته باشید که تنها با داشتن پنل پیامکی نمی‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید. بلکه باید استراتژی خوبی داشته باشید و اصول بازاریابی پیامکی را هم به بهترین شکل ممکن رعایت کنید. در این صورت است که می‌توانید بازاریابی پیامکی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و بهترین نتیجه را بگیرید.

    مزایای بازاریابی پیامکی چیست؟

    اگر قصد استفاده از بازاریابی پیامکی را دارید، باید مانند بازاریابی دهان به دهان با مزایای آن آشنا شوید. چند مورد از مهم‌ترین مزایای استفاده از بازاریابی پیامکی که نقش مهمی در کسب‌وکارتان دارد، عبارتند از:

    • نرخ کلیک بالا

    کسب‌وکارها در بازاریابی پیامکی، برای کاربران پیامک ارسال می‌کنند! بنابراین کاربران نیاز به هیچ‌گونه ابزار یا اتصال خاصی نظیر اینترنت برای دسترسی به پیامک موردنظر ندارند. تنها چیزی که نیاز است، این است که کاربر یک سیم‌کارت روی موبایل خود داشته باشد و پیامک موردنظر ارسال شده به آن خط را دریافت کند. از طرف دیگر، موبایل همیشه در دسترس کاربران است و زمانی که پیامک را دریافت می‌کنند، آن را باز کرده و می‌خوانند. همین مسئله باعث شده تا بازاریابی پیامکی بالاترین نرخ کلیک را در میان بسیاری از روش‌های بازاریابی داشته باشد.

    • مقرون به صرفه

    برای استفاده از بازاریابی پیامکی تنها هزینه‌ای که باید پرداخت کنید، هزینه ارسال پیامک است. در واقع بازاریابی پیامکی هزینه بسیار کمی نسبت به بسیاری از روش‌های بازاریابی دارد. کافی است یک پنل پیامک با قیمت مناسب تهیه کنید و پس از آن، تنها با پرداخ هزینه هر پیامک آن را ارسال کنید. با توجه به پایین بوده هزینه هر پیامک، می‌توانید پیامک خود را به دست هزاران مخاطب هدف برسانید و بهترین نتیجه را بگیرید. البته باز هم لازم است بگوییم که رعایت اصول بازاریابی پیامک نقش بسیار مهمی در گرفتن نتیجه عالی دارد.

    • هدفمند بودن

    بازاریابی پیامکی کاملاً هدفمند است! معمولاً کسب‌وکارها پیامک خود را برای افرادی ارسال می‌کنند که شماره آن‌ها در سایت یا خبرنامه پیامکی وجود دارد. در چنین شرایطی، ارسال پیامک کاملاً هدفمند صورت می‌گیرد. حتی اگر بانک پیامکی مختص به کسب‌وکارتان را نداشته باشید، باز هم امکان ارسال پیامک به صنف موردنظر وجود دارد. در چنین شرایطی، پیامک کاملاً هدفمند ارسال می‌شود و می‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید. همچنین امکان ارسال پیامک از طریق نقشه هم وجود دارد که برای کسب‌وکارهای محلی نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت.

    • سرعت ارسال پیامک

    بازاریابی پیامکی با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود! در همان لحظه که پیامک خود را ارسال می‌کنید، به دست مخاطبان هدف می‌رسد. البته در ارسال برخی پیامک‌ها ممکن است نظارت‌هایی صورت بگیرد که در چنین شرایطی سرعت کمی کاهش پیدا می‌کند اما در نهایت، پیامک در کمترین زمان ممکن به دست مخاطبان هدف می‌رسد. پس بازاریابی پیامکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و همین مسئله این روش بازاریابی را به یکی از سریع‌ترین روش‌ها نسبت به بسیاری از روش‌های بازاریابی دیگر تبدیل کرده است.

    • قابلیت اندازه‌گیری

    بازاریابی پیامکی قابلیت اندازه‌گیری دارد! در واقع زمانی که شما پیامک موردنظر خود را ارسال می‌کنید، یک گزارش جامع و کامل در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این گزارش کاملاً مشخص است که چه تعداد پیامک برای کاربران ارسال شده است، چه تعداد پیامک توسط کاربران باز شده است، چه تعداد ارسال ناموفق بوده است و در نهایت همه اطلاعاتی که نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌گیرد. با تحلیل این گزارش می‌توانید نتیجه بازاریابی پیامکی را بررسی کنید و به مرور زمان آن را بهبود ببخشید.

    معایب بازاریابی پیامکی چیست؟

    بازاریابی پیامکی معایب خاص خود را هم دارد! مهم‌ترین معایبی که این روش بازاریابی دارد عبارتند از:

    • محدودیت طول پیامک

    اولین عیب بزرگ بازاریابی پیامکی محدودیت تعداد کاراکترهای یک پیامک است! طول کاراکترهای آن کوتاه است و باید پیامک خود را کوتاه و خلاقانه بنویسید. البته می‌توانید تعداد کاراکترهای بیشتری هم درنظر بگیرید اما ممکن است به‌جای هزینه یک پیامک، نیاز به پرداخت هزینه دو یا سه پیامک باشد. بنابراین در بازاریابی پیامکی نکته مهمی که وجود دارد، رعایت طول پیامک است. البته لازم است بدانید که هر چقدر پیامک موردنظر شما کوتاه‌تر و خلاقانه‌تر باشد، اثرگذاری آن هم بیشتر است.

    • احتمال ایجاد مزاحمت

    بازاریابی پیامکی اگر بدون رعایت اصول آن انجام شود، احتمالاً شما به عنوان مزاحم توسط کاربران شناخته می‌شوید! چرا؟ دلیل آن دریافت تعداد زیادی پیامک در طی روز توسط کاربران است. اگر بازاریابی پیامکی شما هم مانند صدها کسب‌وکار دیگر باشد که فقط هدفشان تبلیغ محصول و خدمات است، توسط کاربران خوانده نمی‌شود. پس از مدتی که  کاربران شما را اسپم بشناسند، دیگر حاضر نمی‌شوند پیامک شما را باز کنند و با دیدن نام برند در متن پیامک، بخش‌های دیگر آن را نمی‌خوانند و وارد سایت شما نمی‌شوند. پس حواستان باشد که توسط کاربران اسپم شناخته نشوید و به صورت محدود پیامک ارسال کنید.

    • نیاز به لیست شماره تماس مشتریان

    بازاریابی پیامکی برای آن که بتواند به صورت هدفمند انجام شود، نیاز به لیست شماره تماس مشتریان دارد. اگر سایت داشته باشید و سایت شما مدت زمان زیادی فعال باشد، قطعاً کاربران زیادی در سایت شما ثبت‌نام کرده‌اند. حتی اگر محصولی هم سفارش داده باشند، باز هم اطلاعات آن‌ها در سایت شما وجود دارد. کافی است لیست شماره موبایل آن‌ها را برداشته و در پنل پیامکی وارد کنید. در این صورت، به راحتی می‌توانید بازاریابی خود را به صورت هدفمند و دقیق انجام دهید و بهترین نتیجه را از این روش بگیرید.

    نتیجه‌گیری

    بازاریابی پیامکی و بازاریابی دهان به دهان هر دو از بهترین روش‌های بازاریابی هستند! هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که در این مقاله به بررسی کامل آن‌ها پرداختیم. اگر سوالی در مورد این دو روش بازاریابی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم. همچنین اگر تجربه استفاده از بازاریابی دهان به دهان را داشته‌اید، می‌توانید تجربه خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنیم.

     

    نظرات شما!

    نیازپرداز

    پاسخ
    ممنونیم بابت نظراتتون
    27 خرداد 1403 - 12:56

    میلاد جم

    پاسخ
    بازاریابی دهان به دهان درسته که اعتبار بیشتری داره ولی بازاریابی پیامکی علاوه بر گستردگی انتقال پیام و هم از نظر برندینگ کردن محصول یا خدمت خیلی موفق تر از بازاریابی دهان به دهان است.
    27 خرداد 1403 - 10:43

    مقالات پیشنهادی

    لوگو نیازپرداز

    سامانه پیامکی نیازپرداز، مجری مستقیم پیام‌ کوتاه از شبکه مخابراتی است و خدماتی با کیفیت و جامع را ارائه می‌دهد.

    با ما در ارتباط باشید

    سامانه پیامکی نیازپرداز علاوه بر پشتیبانی جامع و کارآمد در طول روز امکان پشتیبانی شیفت شب و ایام تعطیل را داراست.

    info@niazpardaz-sms.com021-41238

    کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت دانش بنیان مهندسی نرم‌افزار و تکنولوژی اطلاعات هیرا می‌باشد.

    Copyright © 2024 by Hira
    دانلود اپلیکیشنتعرفه پنل‌ها